Jenis-Jenis Kenderaan Elektrik
Apabila bercakap tentang jenis kenderaan elektrik (EV), pilihan yang boleh dibeli oleh orang ramai jauh melebihi pilihan yang dikuasakan oleh bateri sahaja. Hari ini, anda boleh berkenalan dengan semua jenis, termasuk pilihan yang bergantung pada bahan api atau menggabungkan enjin gas dalam hibrid dan hibrid plug-in.
Secara umumnya, terdapat beberapa jenis kereta elektrik utama yang akan kita bincangkan dalam artikel ini: EV standard, juga dikenali sebagai kenderaan elektrik berkuasa bateri (BEV); kenderaan elektrik hibrid (HEV); dan kenderaan elektrik hybrid plug-in (PHEV). Terdapat subset bagi setiap jenis juga.
Dengan semua akronim ini, mari kita bincangkan.
BEVs - Kenderaan Elektrik Bateri
Kenderaan elektrik berbeza daripada kebanyakan kereta di pasaran kerana ia tidak mempunyai enjin pembakaran dalaman. Daripada petrol, kenderaan ini berjalan secara eksklusif menggunakan kuasa bateri. Pemandu boleh mengecasnya di rumah dengan pengecas EV Tahap 1 atau Tahap 2, atau menggunakan pengecas yang lebih berkuasa (Tahap 3) yang direka untuk stesen pengecasan komersial. Oleh kerana EV menggunakan kuasa bateri tanpa bantuan daripada enjin pembakaran yang dikuasakan, mereka boleh pergi lebih jauh dengan sekali cas berbanding kenderaan hibrid. Ia juga dikenali sebagai kenderaan elektrik bateri atau BEV.
Ini membezakannya daripada hibrid berkuasa bateri yang disokong oleh enjin pembakaran. BEV ialah kenderaan sifar pelepasan, kerana ia tidak menghasilkan sebarang pelepasan asap yang berbahaya dan tidak pencemaran udara yang disebabkan oleh kenderaan berkuasa petrol tradisional.
Beberapa model EV yang popular digambarkan di sini:Tahap
Audi e-tron
Nissan LEAF
The Ford F-150 Lightning
Tesla Model S
PHEVs - Kenderaan Elektrik Hibrid
Kenderaan Elektrik Hibrid Plug-in, atau PHEV, mempunyai kedua-dua enjin dan motor elektrik untuk memandu kereta. Seperti hibrid biasa, mereka boleh mengecas semula bateri mereka melalui brek regeneratif. PHEV memanjangkan konsep kenderaan hibrid standard. Mereka mempunyai kedua-dua enjin pembakaran dalaman dan motor elektrik berkuasa bateri.
Ini membolehkan bateri menyimpan tenaga yang mencukupi untuk memacu motor elektrik, sekali gus mengurangkan penggunaan bahan api sehingga 60 peratus. Ini menjimatkan masa dan wang anda di pam. PHEV boleh pergi sehingga 40 batu (40 batu) dengan kuasa elektrik sahaja dan bukannya beberapa batu dengan kenderaan hibrid standard.
Setelah semua elektrik habis, PHEV bertindak sebagai hibrid biasa, dan boleh bergerak beberapa ratus batu dengan tangki petrol.
Beberapa model PHEV yang popular digambarkan di sini:
Audi A3 e-tron
Hyundai Sonata
BMW 330e
Porsche Cayenne S E-Hybrid
HEVs - Kenderaan Elektrik Hibrid
HEV dikuasakan oleh kedua-dua enjin pembakaran dalaman dan motor elektrik yang menggunakan tenaga yang disimpan dalam bateri. Walaubagaimanapun, tidak seperti kebanyakan kenderaan elektrik, pemandu HEV mengecas bateri mereka melalui brek regeneratif.
Brek regeneratif menyimpan tenaga kinetik yang digunakan untuk menghentikan kereta untuk mengecas baterinya dan membantu enjin pembakaran dalaman mempercepatkan kenderaan. Pemandu biasa mahukan HEV dan PHEV untuk penjimatan bahan api kerana pergantungan mereka pada kuasa bateri menggunakan banyak petrol yang digunakan oleh enjin pembakaran dalaman.
Sejenis HEV, mikro-hibrid, menggunakan bateri dan motor elektrik untuk menghidupkan kereta. Walaupun mereka tidak boleh berjalan dengan tenaga elektrik semata-mata, mereka memaksimumkan penjimatan bahan api dengan mematikan enjin pembakaran semasa berhenti penuh. Hibrid penuh mempunyai kuasa bateri untuk memandu kereta secara elektrik semata-mata, tetapi biasanya hanya untuk jarak pendek. Dalam kenderaan enjin pembakaran dalaman tradisional, tenaga brek ini biasanya hilang sebagai haba dalam pad brek dan rotor.
Beberapa model HEV yang popular digambarkan di sini:
Toyota Yaris
BMW X5 45e
Toyota Corolla
Mercedes E 300 e/de